تولید محتوا براساس سئو محتوایی است که به طور کامل با تمام اصول و قوانین سئو مطابقت داشته باشد. این نوع محتوا به راحتی می تواند توجه موتورهای جستجو را به خود جلب کند و ترافیک ورودی سایت شما را افزایش دهد.
همانطور که بیل گیتس می گوید محتوا پادشاه است، اهمیت این کلمه به معنای موفقیت در بازاریابی محتوا است.
سئو محتوا چیست؟
سئو یا بهینه سازی موتور جستجو در سایت (SEO) فرآیند بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی کاربران موتورهای جستجو است. هرچه اصول سئوی یک سایت بهتر رعایت شود، بازدید از آن وب سایت بیشتر می شود.
تاریخچه سئو به دهه 1990 باز می گردد که موتورهای جستجو برای اولین بار ظاهر شدند. این روزها سئو به یک روش بازاریابی حیاتی و صنعتی در حال رشد تبدیل شده است.
اگر می خواهید SEO را به عنوان یک مبتدی یاد بگیرید، باید به یاد داشته باشید که به کارهای خلاقانه، تحلیلی و فنی نیاز دارید. روش های مختلفی با اهداف متفاوت وجود دارد، اما هدف اصلی، قرار گرفتن در بین اولین نتایج در موتور جستجو، همیشه ثابت می ماند.
سئو فقط به مسائل فنی و برنامه نویسی محدود نمی شود. وب سایت شما باید حاوی محتوای بهینه شده باشد تا بتواند به راحتی نیازهای مخاطبان شما را برآورده کند. مطمئن شوید که محتوای شما به اندازه کافی خوب است که سایت های دیگر به دلیل ارزش محتوای شما به سایت شما لینک دهند.
اهمیت تولید محتوا
محتوا همچنان یکی از قدرتمندترین عوامل در رتبه بندی صفحات جستجوی گوگل است. روزهایی که می توانستید با ارسال یک مقاله 300 کلمه ای در سایت رتبه بندی و ترافیک را افزایش دهید، گذشته است. برای رتبه بندی در گوگل باید محتوای با کیفیتی تولید کنید.
ایجاد محتوای هدفمند برای موفقیت استراتژی محتوای شما بسیار مهم است. شما هرگز نباید محتوای متنی یا انواع دیگر محتوا را بدون دلیل و هدف تولید کنید. هنگام تولید محتوا همیشه یک یا چند مورد از اهداف زیر را دنبال کنید:
- رتبه بندی گوگل بر اساس کلمه کلیدی انتخاب شده
- ایجاد بک لینک
- آموزش مخاطبان و جلب اعتماد آنها
- جلب توجه در شبکه های اجتماعی
- افزایش پتانسیل فروش
نوع محتوای انتخاب شده با هدف شما مرتبط است. با قرار دادن یک راهنمای طولانی در سایت، نباید انتظار افزایش فالوور اینستاگرام خود را داشته باشید. یک ویدیوی جذاب و آموزشی قطعا تاثیر بیشتری در افزایش فالوور اینستاگرام شما خواهد داشت.
قبل از ارسال هر مطلبی باید دلیل و هدف ارسال آن را بدانید. تولید محتوا نباید تنها به یکی از دلایل زیر باشد:
- شما یا مدیرتان ملزم به ایجاد یک یا چند قطعه محتوا در هفته هستید
- از دیگران شنیده اید که هر چه محتوای بیشتر باشد بهتر است
- شما فرض می کنید که باید دائماً محتوای جدید را به نحوی آپلود کنید، و این برای گوگل مهم است
اگر به هر یک از دلایل بالا محتوای متنی تولید می کنید، باید در اسرع وقت فرآیند خود را تنظیم کنید. در زیر بیشتر در مورد بهینه سازی محتوای سئو توضیح خواهیم داد.
مهمترین عوامل رتبه بندی سایت ها از نظر سئو
عوامل زیادی بر رتبه سایت ها در نتایج جستجو تاثیر می گذارد. برخی از این عوامل مربوط به سایت ما و برخی از آنها به عوامل خارج از سایت ما مربوط می شود.
- تعداد لینک های سایت ما
- ارزش و اعتبار پیوندها
- میزان ارتباط بین لینک ها و محتوای سایت ما
- کیفیت محتوای سایت
- استناد و اعتبار محتوا
- سرعت بارگذاری سایت
- چگالی کلمه کلیدی
- رمزگذاری معتبر
- گرامر و املای صحیح کلمات
- ساختار محتوای وب سایت
- لینک های داخلی
- کاربردپذیری سایت
اصول سئو در تولید محتوا چیست؟
این واقعیت که سئو و محتوا ارتباط نزدیکی با هم دارند دیگر یک راز نیست. بدون سئو محتوا در صفحه اول گوگل قرار نمی گیرد و در نتیجه ترافیکی از آن دریافت نمی کند.
به همین دلیل است که ارتباط قوی بین سئو و محتوا وجود دارد. در زیر نحوه رعایت اصول سئو در محتوا را توضیح داده ایم. با توجه به این نکات می توانید نحوه ایجاد محتوای مبتنی بر سئو را یاد بگیرید و نتیجه بسیار بهتری از تلاش خود بگیرید.
نوشتن محتوا با توجه به نیاز مخاطب
این نکته مهم ترین اصل در محتوا نویسی است. شاید این مشکل برای شما بسیار ساده به نظر برسد، اما در عمل شاهد تولید محتوای نامناسب وب سایت هایی هستیم. محتوایی ایجاد کنید که نیازهای کاربران را برآورده کند و به سؤالات آنها پاسخ دهد.
لازم نیست همه پست های وب سایت در مورد خدمات یا محصولات شما باشد. تولید محتوا در کسب و کار شما بخشی از نیازهای مصرف کننده است. با تولید محتوا در بخش های مختلف کسب و کار خود، کاربران را تحت تاثیر قرار دهید که در زمینه کاری خود متخصص هستید و تفاوت های زیادی بین شما و رقبایتان وجود دارد.
تولید محتوا در زیر یک سقف
اعتبار محتوای وب سایت را با ایجاد محتوا فقط در دامنه وب سایت خود حفظ کنید. به عبارت دیگر، نیازی به ارسال محتوا به سایر سرویس های وبلاگ نیست. انتشار محتوای تولید شده از هر نوع، مانند تصاویر، فیلم ها و غیره. در وب سایت شما به طور مستقیم از دامنه شما به اشتراک گذاشته شود.
انتخاب عناوین جذاب
عنوان محتوا فضای کوچکی است که با استفاده از آن می توانید تأثیر زیادی روی کاربران بگذارید. عناوینی را انتخاب کنید که قابل درک و در عین حال جذاب و حاوی کلمات کلیدی باشند.
همچنین هنگام نوشتن توضیحات متا دقت کنید که توضیحات جزئیات بیشتری نسبت به عنوان مطلب به کاربر نشان دهد و در عین حال جذاب باشد. به یاد داشته باشید که عنوان صفحه و توضیحات متا قسمت هایی هستند که در نتایج جستجو نیز ظاهر می شوند.
استفاده از عبارات کلیدی
استفاده از کلمات کلیدی در عنوان و محتوای صفحه به کاربران و موتورهای جستجو می گوید که صفحه درباره چه چیزی است. اما مراقب باشید زیاده روی نکنید. زیرا کاربران چنین محتوایی را دوست ندارند و موتورهای جستجو نیز با چنین وب سایت هایی کار می کنند.
از کلمات کلیدی به صورت کاملا طبیعی و هوشمندانه در محتوا استفاده کنید. کاربران سیستم های مدیریت محتوا به خصوص وردپرس باید دقت کنند که ایجاد تگ های مختلف برای صفحه به معنای افزایش تعداد کلمات کلیدی و بیشتر دیده شدن آن نباشد.
یک ساختار پست مناسب ایجاد کنید
یک محتوا می تواند اطلاعات خوبی داشته باشد، اما اگر ساختار و قالب مناسبی نداشته باشد، در نتایج جستجو نشان داده نمی شود.
استفاده از پاراگراف های کوتاه و تقسیم مطالب به صورت زیرعنوان، خوانایی آن را برای کاربران بهبود می بخشد. پیشنهاد می کنیم از عنوان صفحه اصلی در تگ هدر H1 و عنوان های فرعی در تگ هدر H2 استفاده کنید. اگر یکی از هدرهای فرمت H2 زیر عنوان دیگری دارد، از H3 استفاده کنید و به همین ترتیب ادامه دهید.
استفاده از تصاویر
استفاده از تصاویر را در محتوای پست خود فراموش نکنید زیرا کاربران عاشق تصاویر هستند. یکی از مزیت های این کار امکان اشتراک گذاری پست ها و پین کردن تصاویر در شبکه اجتماعی پینترست است. به این ترتیب می توانید شانس خود را برای افزایش ترافیک آزمایش کنید.
توجه به شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی ابزارهایی هستند که به دیده شدن و اشتراک گذاری بیشتر محتوای سایت کمک می کنند.
پیشنهاد می کنیم از دکمه های اشتراک شبکه اجتماعی برای پست های وبلاگ در سایت استفاده کنید. همچنین میتوانید متا تگهای Open Graph و Twitter Card را در صفحات برای کنترل نحوه نمایش وبسایت در شبکههای اجتماعی فیسبوک و توییتر پیادهسازی کنید.
استفاده از Google News
اگر بخشی از محتوای وب سایت شما خبری است می توانید در سرویس گوگل نیوز ثبت نام کنید تا امکان مشاهده اخبار سایت در این قسمت افزایش یابد. به این ترتیب از مزایای آن مانند افزایش بازدید سایت بهره مند خواهید شد.
لینک سازی
اگرچه تاثیر بک لینک ها مانند قبل نیست، اما لینک ها هنوز تاثیر زیادی بر سئو دارند. اگر محتوای قوی تولید کنید، این شانس را خواهید داشت که سایر وب سایت ها به شما لینک دهند و در نتیجه سئوی وب سایت شما بهبود یابد.
فعالیت های نظارتی
شما می توانید تاثیر تلاش های خود را با اظهار نظر در مورد آمار وب سایت پیگیری کنید. گوگل آنالیتیکس ابزاری است که به شما کمک می کند تا پارامترهایی مانند زمانی که کاربران در صفحه می گذرانند را بررسی کنید.
با بررسی سایر پارامترها مانند نرخ پرش، می توانید کیفیت محتوای خود را تجزیه و تحلیل کنید. به این ترتیب اطلاعات دقیقی در مورد نوع تعامل کاربر با وب سایت خود به دست خواهید آورد.
زمان کم صرف شده در یک صفحه توسط کاربران و نرخ پرش بالا احتمالاً نشان دهنده کمبود محتوای با کیفیت یا عدم ارتباط محتوا با نیازهای آنها است.
علاوه بر این، توجه به آمار تعداد اشتراک گذاری محتوا نیز می تواند به شما در تحلیل کیفیت محتوا کمک کند. به این ترتیب می توانید نوع محتوای مورد علاقه کاربران را درک کنید و شروع به تولید محتوای بیشتر مطابق با همان سبک و سیاق کنید.
اهمیت ساختارمند بودن محتوا در سئو
اهمیت محتوای ساختاریافته در سئو و استخدام نویسندگان محتوای شایسته همیشه مورد حمایت قرار گرفته است. یکی از دلایلی که ساختارمند بودن در تولید محتوای سئو محور مهم است، «نردبان تعامل آنلاین» است.
کاربران موتورهای جستجو از پایین شروع می کنند و به سمت بالا حرکت می کنند:
4. محتوا مخاطب را درگیر می کند.
3. عنوان مقاله توجه مخاطب را جلب می کند. توضیحات متا بر اساس این علاقه است.
2. محتوا از طریق سئوی قوی برای جستجو و کلمات کلیدی رتبه بالایی خواهد داشت.
1. یک عبارت جستجو با کلمات کلیدی مختلف وارد موتور جستجو می شود.
برای کسب و کاری که از اصول نردبان تعامل آنلاین استفاده می کند و در ایجاد محتوای سئو محور موفق است، نتیجه نهایی این است که کاربران موتورهای جستجو به سرعت از مشتریان بالقوه به مشتریان یا ارباب رحوع همیشگی یا خوانندگان تبدیل می شوند.
وقتی این مشتریان یا خوانندگان به طور مداوم در معرض محتوای جذاب قرار می گیرند، به برند شما وفادار می شوند. بنابراین، بدون تعمیق رابطه بین کسب و کار و مشتری، وفاداری حاصله منجر به فروش آسان تر و نرخ بازگشت سرمایه بالاتر می شود.
رعایت اصول سئو در رپورتاژ
رپورتاژ تبلیغات روشی موثر برای جذب بازدیدکننده و افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو است. برای رعایت اصول سئو در هنگام گزارش دهی، می توانید روی موارد زیر تمرکز کنید:
1. از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید: هنگام نوشتن متن گزارش خود، باید از کلمات کلیدی مناسب برای مطابقت با عباراتی که کاربران اغلب جستجو می کنند استفاده کنید.
2. عنوان صحیح: عنوان گزارش شما باید شامل کلیدواژه های اصلی باشد و با محتوای متنی که نوشته می شود همخوانی داشته باشد.
3. نوشتن محتوای متنی ارزشمند: محتوای متنی گزارش شما باید حاوی اطلاعات ارزشمند و مفید بوده و برای بازدیدکنندگان جذاب باشد.
5. استفاده از تصاویر مرتبط: برای جلب توجه کاربران و نمایش بیشتر گزارش در موتورهای جستجو، باید از تصاویر با کیفیت و مرتبط استفاده کنید.
6. استفاده از لینک های داخلی: برای بهبود ساختار سایت و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو باید از لینک های داخلی در متن گزارش استفاده کنید.
با رعایت اصول گزارش سئو، می توانید به بهبود رتبه سایت خود در موتورهای جستجو کمک کنید.
اصول سئوی وبلاگ چیست؟
به طور خلاصه، اصول سئوی وبلاگ شامل موارد زیر است:
انتخاب کلمات کلیدی مناسب: قبل از شروع نوشتن، باید کلمات کلیدی خود را شناسایی کرده و در عنوان، متن، تصاویر و برچسب های خود در جای مناسب قرار دهید.
نوشتن مطالب ارزشمند و مرتبط: شما باید محتوای مناسب و ارزشمندی را در اختیار خوانندگان خود قرار دهید.
استفاده از کلمات کلیدی در متن: به جای استفاده از کلمات کلیدی در متن اصلی، از کلمات کلیدی هدفمند استفاده کنید.
به روز رسانی محتوای محبوب: به روز رسانی مداوم محتوا باعث ایجاد بازدیدهای بالاتر از مخاطبان می شود. به روز رسانی ها می توانند پشتیبانی بهتری برای شناسایی وبلاگ شما در موتورهای جستجو و بهبود سئوی وبلاگ شما ارائه دهند.
استفاده از لینک های داخلی: لینک های مرتبط و به روز در محتوای وبلاگ، یافتن وبلاگ از موتورهای جستجو را برای کاربران آسان تر می کند و در بهبود سئو موثر است. این یکی از مهمترین اصول سئو وبلاگ است.
استفاده از تصاویر بهینه: استفاده از تصاویر مناسب با حجم و حجم کم و بهینه سازی آنها برای موتورهای جستجو می تواند به بهبود بهینه سازی سئو وبلاگ کمک کند.
مزایای بهینه سازی و سئو محتوا
برخی از مزایای بهینه سازی محتوای سئو را می توان به شرح زیر نام برد:
- سئو: یک محتوای سئو می تواند رتبه سایت شما را در موتورهای جستجو بهبود بخشد.
- ترافیک: رتبه بندی بهتر منجر به ترافیک ارگانیک بیشتر می شود.
- اعتماد: محتوای بهینه شده باعث ایجاد اعتماد و اطمینان هم در کاربران و هم در گوگل می شود.
- کارایی: به روز رسانی و ارسال مجدد محتوای قبلی می تواند در زمان صرفه جویی کند.
- محتوای پویا: بهینه سازی مستمر محتوا شما را همیشه در صدر و در میان بهترین محتوای موجود در زمینه خود نگه می دارد.
تعداد کلمات توصیه شده هنگام نوشتن مقاله چقدر است؟
هیچ قانون کلی برای تعداد کلمات مورد نیاز در یک مقاله وجود ندارد. به گفته جان مولر، الگوریتم های گوگل بیشتر به اصالت، کیفیت محتوا و ارتباط محتوا توجه می کنند.
البته مشاهدات و بررسی های مختلف از مجموعه های مختلف به اعداد مختلفی مانند حداقل 2400 و 2000 کلمه رسیده است. به طور کلی، هر چه زوایای بیشتری را روی یک موضوع بپوشانید، کلمات بیشتری در مقاله خواهد داشت و شانس رتبه بندی بالاتری خواهد داشت.
نکته نهایی در مورد تولید محتوا براساس سئو
سئو و نوشتن محتوا هر دو بخش مهمی از پازل هستند، بنابراین استفاده از تکنیک های باکیفیت برای هر دوی آنها برای جذب ترافیک و تعامل بیشتر به وب سایت شما مهم است.
همانطور که می دانید تولید محتوا و سئوی سایت دو عامل موفقیت وب سایت هستند. بنابراین کار بر روی بهبود سئو و ایجاد محتوای منحصربفرد جدا از اینکه دو طرف برای کیفیت به یکدیگر کمک می کنند، در قالب هم افزایی می توانند به ارتقای سطح کیفی وب سایت شما نیز کمک کنند.
در این مقاله به آموزش اصول سئو در تولید محتوا ما پرداخت کردیم اگر در مورد سئو، محتوا یا نحوه همکاری آنها سوالی دارید، به وب سایت آبستا محتوا مراجعه کنید.
ما همچنین خدمات تولید محتوای سئو را داریم که با سفارش آن می توانید محتوای باکیفیتی بر اساس استانداردهای موتورهای جستجو در وب سایت خود داشته باشید.