انواع چک لیست ها و فرم های بیمارستانی کدامند و چه کاربردی دارند؟ چک لیست یکی از ابزارهای مدیریت فعالیت است که می توان از آن برای مدیریت یک فعالیت استفاده کرد. چک لیست ها معمولا برای نظارت، بازرسی و ممیزی استفاده می شوند. چک لیست ها در بسیاری از زمینه ها از کارهای ساده گرفته تا کارهای بسیار پیچیده پزشکی و هوافضا و غیره استفاده می شود.
چک لیست ها به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که تمام کارهایی که باید انجام می شدند. باید بدانید که هیچ چک لیستی کامل نیست و اگر می خواهید یکی را شروع کنید باید روی موضوع کار کنید و یک چک لیست تهیه کنید، شما باید با مراحل ساده و کوچک شروع کنید.
اگرچه تهیه چک لیست بسیار آسان است، اما نیاز به تجربه دارد تا بتوانید تمام مواردی که در نظر گرفته می شود را پوشش دهید در چک لیست گنجانده شود. برای داشتن چک لیست کامل استفاده از کار گروهی توصیه می شود، اعضای تیم خود را در جریان اهداف و برنامه های خود قرار دهید تا بتوانند بهتر به شما کمک کنند.
چک لیست ها و فرم های بیمارستانی چیست؟
اگر می خواهید بدانید چک لیست چیست و چگونه برگه چک را تهیه کنید تا انتها با ما همراه باشید. همه ما هفته هایی داریم که حجم کار ممکن است طاقت فرسا باشد و اغلب وظایف یا اطلاعات مهم را از دست می دهیم. به همین دلیل است که چک لیست مهم است. چک لیست نه تنها به شما این امکان را می دهد که وظایف خود را بهتر سازماندهی کنید، بلکه اطمینان می دهد که خطاهای کمی وجود دارد یا وجود ندارد.
چک لیست به عنوان لیستی از وظایفی است که باید توسط شما یا تیمتان تکمیل شود. چک لیست کارها را به روشی اصولی سازماندهی می کند و به شما یک نمای کلی از کارهایی که باید انجام دهید ارائه می دهد، نه اینکه برای انجام همه آنها صرفاً به حافظه خود متکی باشید. چک لیست راهی است برای اطمینان از اینکه همه در مورد آنچه باید تا چه زمانی انجام شود توافق دارند. همچنین زمانی که نیاز به بررسی، تأیید یا بررسی چیزی دارید مفید است.
با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع در فعالیت های تجاری، قالب چک لیست را برای شما آماده کرده ایم. اما قبل از اینکه بدون مقدمه به آن بپردازیم، بهتر است به طور خلاصه مرور کنیم که چک لیست در واقع چیست و برخی از مزایای تهیه چک لیست چیست و همچنین آنچه باید در یک چک لیست گنجانده شود. تا انتهای این مقاله از سایت اسپاد آبستا با ما همراه باشید.
چرا تهیه انواع چک لیست ها و فرم های بیمارستانی مهم است؟
چک لیست ها راه مهمی برای اطمینان از تکمیل وظایف شما هستند. چک لیست ها به تعیین مالکیت، مهلت ها و انتظارات از زمان تکمیل وظایف کمک می کند. این یکی از بهترین راه ها برای ارتقاء و بهره وری بیشتر در کار روزانه و به طور کلی در تجارت است.
چک لیست فضای ذهنی شما را آزاد می کند زیرا به شما امکان می دهد تمام نکات کلیدی مرتبط با کار خود را یادداشت کنید. همچنین باعث میشود با اطمینان بیشتری تفویض اختیار کنید و در زمان و منابع زیادی صرفهجویی کنید.
چک لیست تضمین می کند که همیشه این فرصت را دارید که انتخاب های بهتری داشته باشید و بدانید که چه کاری باید انجام دهید. به این ترتیب حدس و گمان را از کارتان خارج می کند و حواس شما پرت نمی شود، بلکه بیشتر روی کارهای ضروری و ضروری تمرکز کنید.
تهیه چک لیست برای کاهش اشتباهات در بیمارستان
در طول تاریخ، چک لیست ها تأثیر زیادی بر حمل و نقل هوایی، سفرهای فضایی و تحقیقات و استانداردهای ایمنی در بیمارستان ها داشته است و عفونت ها و خطاهای جراحی را کاهش می دهد. چک لیست همچنین به کاهش مرگ و میر بیماران در بیمارستان ها کمک کرده است. همیشه محبوب نبود، اما زمانی که تیم های جراحی شروع به استفاده از چک لیست کردند، میزان مرگ و میر تا 40 درصد کاهش یافت.
همچنین پزشکان هنگام قرار دادن خطوط ورید مرکزی (که باید در یکی از وریدهای بزرگ بیمار قرار داده شوند) که خطر عفونت زیاد است، از چک لیست استفاده می کنند، اما وقتی پزشکان چک لیست را رعایت کنند، می توانند خطر را کاهش دهند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) پس از تحقیقات Atul Gawande، که مانیفست چک لیست را تهیه کرد، تصمیم به اجرای چک لیست جراحی گرفت. بنابراین ثابت شده است که یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از خطا و کاهش خطا و نجات جان انسان ها استفاده از یک چک لیست ساده است.
بخش های مهم بیمارستانی
-
مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی که به اختصار HR نامیده می شود، یک استراتژی استراتژیک برای مدیریت و سازماندهی کارکنان یک شرکت یا سازمان است. این واحد تاثیرات زیادی در کسب و کار دارد و مزیت های رقابتی مجموعه را افزایش می دهد. اهمیت این علم زمانی آشکار شد که سازمان ها نیاز به افزایش عملکرد کارکنان در راستای اهداف سازمانی را احساس کردند.
HR به طور کلی با مدیریت افراد، تمرکز بر قوانین و سیستم های موجود، نظارت بر مزایای منابع انسانی، استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و مدیریت پاداش مرتبط است. این واحد که مرتبط با تغییرات سازمانی و ارتباطات صنعتی تلقی می شود در رشد و مدیریت برنامه های افزایش اثربخشی سازمان یا شرکت نیز نقش دارد. هدف مدیریت منابع انسانی همکاری با تمامی حوزه های تولیدی، مدیریتی و ارتقای ارتباط بین کارکنان و کارفرمایان است.
در ابتدای ایجاد این واحد در سازمان ها، تمرکز آن بر مبادلات، مدیریت پایه و سود بود، اما به لطف جهانی شدن، پیشرفت دنیای دیجیتال و تحقیقات علمی، امروزه بیشتر به موضوعات زیر توجه شده است.
- تقاضای همکاری
- طرح طبقه بندی مشاغل
- فرم اعلام قطع همکاری
- فرم تسویه حساب پشتیبانی
- فرم تسویه حساب درمانی
- فرم درخواست گواهی کسر از حقوق
- فرم مصاحبه خروج از کار
- فرم معرفی پرسنل جدیدی الورود
- فرم معرفی پرسنل جدیدالورود درمان و پاراکینیک
- فرم طرح طبقه بندی مشاغل
-
پذیرش و مدارک پزشکی
مدارک پزشکی که اصطلاح انگلیسی آن پزشکی رکورد می باشد شامل کلیه اسناد و مدارکی است که در مرکز درمانی، بیمارستان یا کلینیک و غیره جهت نیاز به خدمات پزشکی و پیراپزشکی در اختیار بیمار قرار می گیرد و به ترتیب توسط برای استفاده از آمار، تحقیق، آموزش و ارزیابی خدمات ارائه شده از نظر کمی و کیفی، در صورت لزوم برای درمان بیشتر بیمار، به روشی در دسترس استفاده شود.
- برگ درخواست پرونده
- برگ نواقص پرونده
- ترتیب اوراق در پذیرش
- چک لیست مدارک اولیه پرونده بیماران
- فرم تغییر مشخصات پزشکی
- فرم رضایت آگاهانه
- فرم رضایت بستری
- فرم غربالگری و خود اظهاری
-
حقوق گیرنده خدمت
توجه به دریافت کنندگان خدمات از نظر پاسخگویی بیمار و خانواده یکی از کلیدی ترین محورهای نسل جدید اعتبارسنجی است. با در نظر گرفتن آگاهی روزافزون بیماران و مراجعین و رسالت مهم بیمارستان در زمینه پاسخگویی و مسئولیت پذیری، برنامه ریزی و نظارت دقیق است. مسئولیت حمایت از حقوق بیماران امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. استانداردهای انطباق برای دریافت کنندگان خدمات مبتنی بر اصول شرعی، تخصصی و قانونی تبیین شده و اجرای آنها نیازمند توجه ویژه تیم مدیریت، مدیریت اجرایی، کمیته اخلاق پزشکی و رعایت اصول است.
اخلاق و رفتار حرفه ای پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان بیمارستان در عین حال، رضایت روانی اکثر دریافت کنندگان خدمات بسیار بالاست رفتار کارکنان و فرهنگ مسئولیت پذیری و مسئولیت پذیری بیمارستان تاثیرگذار است. بنابراین رعایت حقوق بیمار و خانواده او قطعا یکی از مؤثرترین موارد است. هنگام تعیین اعتبار بیمارستان معیارها در نظر گرفته می شود.
- فرم پاسخ به شکایت
- فرم رسیدگی به شکایت
- کدینگ شکایت
-
امور عمومی
معاونت امور عمومی مرکز بهداشت بیمارستان یکی از واحدهای زیر نظر معاونت بهداشتی رئیس جمهور و رئیس مرکز بهداشت شهری است که وظیفه ایجاد هماهنگی بین مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و مراکز بهداشتی درمانی، واحدهای ستادی، و انتقال نیازهای واقعی و نیاز کارکنان به مدیر مرکز بهداشت و مدیر شبکه و تجربه در رفع مشکلات آنها است.
همچنین تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز واحدها با عقد قرارداد با پیمانکاران و شرکت ها برای خدمات و خدمات و حفظ امکانات و زیرساخت ها در محل خدمت برای ارائه بهترین خدمات با کمترین هزینه و راحتی برای مردم. بنابراین مدیریت و کنترل کارکنان تحت نظارت به گونه ای است که فضای تلاش و همکاری متقابل بین مدیریت، کارکنان و سایر کارکنان را در بین خود و شرکت فعال در جلسات اداری در محل وظیفه و توانایی لازم برای پاسخگویی ایجاد کند.
دفاع از وظایف و برنامه های سازمان به کارکنان بومی و همچنین هماهنگی بین آنها با سیاست های بهداشتی و به موقع از سوی مقام مافوق و گزارش دهی به صورت جمعی تحت نظارت سایر وظایف این واحد می باشد.
- جواز دفن نوزاد
- چک لیست بازدید از درب ها
- چک لیست کارت همراه
- چک لیست راند طبقات
- پرداخت هزینه کارت همراه
- صورتجلسه ورود ابزار پیمانکاران
- فرم تحویل شیفت انتظامات
- فرم ثبت مشخصات آمبولانس جهت اعزام بیمار
- فرم صورتجلسه متوفی
-
واحد IT
اهمیت گردش صحیح اطلاعات در سازمان ها و ارزش افزوده قابل توجهی که برای هر سازمان ایجاد می کند، بیمارستان رضوی را بر آن داشته است تا با استفاده از آخرین تجهیزات و فناوری روز در حوزه خدمات اطلاعاتی و ارائه زمینه سلامت با کیفیت بهتر، بهترین خدمات ممکن را ارائه دهد. استفاده از فناوری اطلاعات (IT) در سطوح پیشرفته سختافزاری و نرمافزاری، فرآیند پردازش و ارائه خدمات به بیماران را تسریع میکند و با ذخیره، پردازش، نگهداری و بایگانی اطلاعات بخشهای مختلف بیمارستان، دو موضوع مهم «دقت» است و به “سرعت” دست می یابد، درمان و پشتیبانی را در سراسر بخش ها به حداکثر می رساند.
- چک لیست اتاق سرور
-
تاسیسات
شاید تا به حال واژه موتورخانه بیمارستان را شنیده باشید، اما دقیقاً ندانید که این واژه به چه معناست یا اجزا و قطعات آن چیست. همانطور که می دانید امکانات را می توان قلب یک ساختمان دانست و این موضوع در بیمارستان ها و مراکز درمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا فضاهای بیمارستان ها و کلینیک ها از حساسیت بالایی برخوردار بوده و بهینه بودن تجهیزات نصب و سیستم تهویه مطبوع و اتاق ماشین آنها برای آسایش بیماران و کارکنان حائز اهمیت است.
به طور کلی موتورخانه بیمارستان را می توان یکی از مهم ترین و ضروری ترین امکاناتی دانست که در این محیط ها به چشم می خورد. بنابراین اجرای این امکانات و طراحی و تکمیل آنها باید با دقت و وسواس فراوان و با در نظر گرفتن نکات و قوانین خاص انجام شود تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.
با هرگونه بی توجهی در این فرآیندها با اتفاقات ناخوشایندی مواجه خواهید شد و در روند درمان و آرامش بیماران با خطرات جدی مواجه خواهید شد.
- چک لیست آب رسانی روزانه
- چک لیست هفتگی نظافت دمنده هاي تصفیه خانه
- چک لیست نگهداری روزانه دستگاه هوای فشرده
- چک لیست نگهداری روزانه دستگاه اکسیژن ساز
- چک لیست ماهانه كپسول هاي اطفا حریق
- چک لیست ماهانه تمیز کاری هواسازه
- چک لیست ماهانه بازدید از مخازن سوخت گازوئیل
- چک لیست فیلتر هپا
- چک لیست روزانه کنترل UPS
- چک لیست روشنایی و معابر
- چک لیست روزانه خازن
- چک لیست روزانه چیلر جذبی تک مرحله ای SSE
- چک لیست روزانه تصفیه خانه
- چک لیست ثبت رکورد روزانه موتور خانه مرکزی
- چک لیست تعویض فیلتر های هوارسان
- چـک لیـست تابـلوبـرق
- چک لیست بازدید هفتگی آسانسورها
- چک لیست بازدید ماهانه اگزاست فن ها
- چک لیست بازدید فن كوئل ها
- چک لیست بازدید شارژ ماهیانه چاه های ارت
- چک لیست بازدید تاسیسات وساختمان بخشها به صورت هفتگی
- چک لیست بازدید بخشها و اعالم خلوص کپسول های اکسیژن
نکته نهایی د رمود انواع چک لیست ها و فرم های بیمارستانی در تهران | کرج |فردیس
ما در شرکت اسپاد آبستا تمامی چک لیست ها و فرم های بیمارستانی مورد نیاز شما را تدوین و در اخیتیار شما قرار خواهیم داد. برای اطلاعات بیشتر با شماره های درج در سایت تماس حاصل فرمایید.