استاندارد سري 10000 ISO عمدتاً شامل دستورالعمل هایی برای رضایت مشتری و همچنین دستورالعمل هایی برای سایر جنبه های مدیریت کیفیت است. به عنوان مثال، ISO 10001 راهنمایی در مورد برنامه ریزی، طراحی، توسعه، پیاده سازی، حفظ و بهبود کدهای رفتار مشتری ارائه می دهد، یا ISO 10002 راهنمایی در مورد فرآیند رسیدگی به شکایات مربوط به محصولات و خدمات در یک سازمان، از جمله برنامه ریزی، طراحی، توسعه، بهره برداری، نگهداری و بهبود.
استانداردهای مدیریت کیفیت ISO فراتر از سری استانداردهای 9000/9001 است. سری استانداردهای ISO 10000 عمدتاً شامل دستورالعمل هایی برای رضایت مشتری و همچنین دستورالعمل هایی برای سایر جنبه های مدیریت کیفیت است. سایر استانداردها کاربرد ISO 9001 را در موارد خاص مانند سازمان محلی، تولید محصول، خودروسازی و غیره در نظر می گیرند.
اصول راهنمای استاندارد ایزو ۱۰۰۰۱ عبارتند از :
- تعهد برای کدهای رفتاری
- ظرفیت کافی سازمان برای توسعه و اجرای کد رفتاری
- شفافیت نسبت به مشتریان، کارمندان و سایر گروههای ذینفع
- قابلیت دسترسی به کد که به راحتی یافت میشود و قابلاستفاده است.
- پاسخگویی سازمان در ارتباط با نیازهای مشتریان و سایر گروههای ذینفع
- دقت کد، نباید گمراهکننده، شفاف و قانونی باشد.
- وظایف خود را واگذار کنید
- بهبود مستمر اثربخشی و کارایی این کد.
- هدف استاندارد در کنار حمایت از رضایت مشتری قرار دارد.
- برای حمایت از شیوههای کاری منصفانه،
- تا درک مشتری را بهبود بخشد
- قابل کاربرد برای تمام سازمان ها