توسعه برندینگ سازمانی چیست؟ امروزه دانش مردم از بازاریابی و برندسازی در تمامی سطوح جامعه گسترش یافته و تمامی سازمان ها و نهادها از آن استفاده می کنند. اگر سازمانی بخواهد پیشرفت کند باید از برندسازی به عنوان یک حرکت استراتژیک استفاده کند و معمولا این مسئولیت بر عهده مدیران سازمان ها است.
وقتی از برند صحبت می کنیم، منظور هویت یک سازمان نیست و در مورد نام برند صحبت می کنیم، بلکه می خواهیم به ارزش هایی توجه کنیم که سازمان در ارتباط بین مشتریان و کسب و کار خود به آنها احترام می گذارد. این ارزش ها معمولاً ارزش های اصلی و اخلاقی هستند.
برند یک سازمان نشان دهنده سطح شهرت و ارزشی است که سازمان دارد و ارزش هر سازمانی راه ارتباط بین سازمان و مشتریانش را تعیین می کند.
توسعه برندسازی سازمانی
به طور کلی، اهداف باید در ابتدای کار به وضوح تعریف شده و در طول مسیر دائما مورد ارزیابی قرار گیرند و سپس درک هدف و استراتژی سازمان در نظر گرفته شود. هدف ما در این کار این است که تمام مشکلات در طول فرآیند را با جزئیات ارزیابی کنیم و تمام زوایایی را که افراد دیگر به آن توجه نمی کنند بررسی کنیم. به عنوان مثال کلیه نقاط تماس سازمان با مشتری مانند مراکز تماس و خدمات، فاکتورها، تبلیغات و هر وسیله ارتباطی دیگر مهم بوده و باید به دقت مورد توجه قرار گیرند.
اهمیت برندسازی داخلی
هنگام توسعه برندسازی سازمانی، به اهمیت برندسازی داخلی نیز توجه می شود. این سوال بیشتر توسط کارمندان داخلی در مورد موفقیت برند مطرح می شود. حال اگر این نوع برندسازی به خوبی انجام شود، می توان به کارمندان اجازه داد که نه تنها مانند یک کارمند معمولی مطلع شوند، بلکه به سطحی از درک و فهم برسند و سپس به کارمندانی متعهد تبدیل شوند.
این فرآیند برای توسعه کسب و کار بسیار مهم است زیرا کارکنان اهداف خود را با اهداف شرکت هماهنگ می کنند. یک مدیر موفق باید به تمام این جزئیات توجه کند. وقتی به برندسازی داخلی توجه میکنید، میتوانید روی همه مسائل کنترل قوی داشته باشید و سعی کنید اهداف برندسازی داخلی و خارجی را همسو کنید.
رشد برند و آینده نگری
برای رشد و آینده برند باید تمامی نکات در این زمینه در نظر گرفته شود:
-
انتخاب چشمانداز
برای داشتن درک درست از برند و چشم اندازهای آن، ابتدا باید هدف اصلی را بشناسید و بدانید که می خواهید به چه چیزی برسید. این دو سوال یک چارچوب کلی از برنامه ای که دارید و رشدی که می خواهید به دست آورید به شما می دهد.
-
متمایز بودن
قاعده اصلی برندسازی متفاوت بودن است. اگر مانند رقبای خود رفتار کنید، احتمال شکست زیاد است، حتی اگر رقبا قبل از شما کار خود را شروع کرده باشند و نکته اصلی به نام تجربه را در کارنامه خود داشته باشند. طبیعتا در طول تاریخ هیچ برندی نتوانسته با کپی برداری موفق شود و فردی که کپی را انتخاب می کند در همان مرحله اول شکست خود را می خرد.
اگر برندی می خواهد موفق باشد، باید هویت حرفه ای و کاری خود را با هدف خود هماهنگ کند و تفاوت خود را با رقبا بیابد و روی همان مشکل تمرکز کند. همیشه بدانید که آنچه شما را از رقبای خود متمایز می کند ممکن است ویژگی های منحصر به فرد شما باشد و این چیزی است که باعث موفقیت شما می شود.
تفاوت بین برندسازی و برندسازی
در واقع برندسازی به تمامی فعالیت هایی اطلاق می شود که هویت برند را ایجاد می کنند. اما برندسازی به ذهنیتی اشاره دارد که برند را در ذهن ها تداعی می کند. در واقع در برندسازی افراد سعی می کنند ذهنیت خاصی نسبت به محصول شما داشته باشند و آن را به محصولات مشابه ترجیح دهند.
با برندسازی سعی می کنیم عواطف و نگرش مردم را به سمت برند جذب کنیم که باعث افزایش فروش و گران شدن محصول شما می شود.
با این روش بازاریابی از رقبای خود جلوتر می مانید و شرکت خود را معروف می کنید. هدف اصلی برندسازی دیجیتال این است که با ارسال پیام های دیجیتالی یا طراحی وب سایت یا ایجاد وبلاگ، برند را به طور مداوم در معرض دید مشتریان خود قرار دهد. با این حال، برای اینکه یک برند معتبر بین رقبای خود جایگاه ویژه ای پیدا کند، باید محصولات خود را به گونه ای متمایز و متفاوت از سایر رقبا تبلیغ کند.
این بدان معنی است که حتی برای مشاغل کوچک نیز نیاز به برندسازی وجود دارد، اما از آنجایی که این موضوع به خوبی تثبیت نشده است، اغلب از آن اجتناب می شود.
منظور از برند در بازارهای صنعتی چیست؟
مفهوم برند فراتر از یک لوگو است. برندسازی با حضور دائمی شروع می شود و به هویت شرکت تبدیل می شود. حتی یک برند فراتر می رود و نشان دهنده سیستم ارزشی است که یک شرکت به جهان ارائه می دهد، که روش انجام کارها به سبک آن شرکت است.
در این نردبان برندسازی، چالش فراتر رفتن از نمادها و عبارات گرافیکی و رسیدن به یکنواختی فرهنگی است که مشتریان و مشتریان بالقوه آن را تشخیص داده و برای آن ارزش قائل هستند.
تاثیرات برند بر تصمیم گیری های خرید صنعتی چیست؟
شکی نیست که ماهیت بازاریابی این است که محصول مناسب را در مکان مناسب با قیمت مناسب ارائه دهید. بازاریابی خوب تضمین می کند که مشتریان و مشتریان بالقوه شما از محصولات شما مطلع شده و در واقع متقاعد شده اند که محصولات شما را به جای محصولات رقبا خریداری کنند. اما همین دیدگاه ساده، سؤال زیر را ایجاد می کند: “چه چیزی باعث می شود یک فرد یک محصول (یا خدمات) را نسبت به محصولات دیگر انتخاب کند؟”
می توان حدس زد که مردم کوکا کولا را برای رفع تشنگی یا ماشین مرسدس را به دلیل ارزش بالای آن انتخاب می کنند. کوکاکولا می تواند تشنگی شما را برطرف کند، اما آب نیز می تواند تشنگی شما را برطرف کند. یک ماشین مرسدس هزینه زیادی دارد، اما یک فورد کارکرده نیز می تواند هزینه زیادی داشته باشد. بنابراین سوال متفاوت است.
چگونه می توان ارزش یک برند صنعتی را اندازه گیری کرد؟ اگر می خواهید ارزشی را به یک برند اختصاص دهید، باید بدانید که کدام ارزش ها در برند مورد نظر قابل مشاهده هستند. نام برند و ارتباطات آن در همه چیزهایی که ارائه می دهند برای خود صحبت می کنند. کیفیت محصول، قابل اطمینان بودن تحویل، ارزش آن، همه اینها به نحوه درک مردم از آن برند بستگی دارد.
این بدان معنی است که وقتی مردم می گویند که یک مرسدس بنز ارزش زیادی ارائه می دهد، واقعاً معتقدند که این گزینه کافی است و نمی خواهند در انتخاب گزینه های دیگری که می توانند ارزش برابر یا بیشتر داشته باشند، دچار مشکل شوند.
خدمات برندینگ و استراتژی بازاریابی
افزایش فروش و سودآوری، افزایش سهم بازار، گسترش بازار، جذب و دستیابی به مشتریان وفادار و سودآور محقق نمی شود. مگر با اجرای یک استراتژی بازاریابی هدفمند و بلند مدت که توانایی انطباق با تغییرات پویا در محیط را داشته باشد.
خدمات برندینگ و استراتژی تبلیغات
یک استراتژی تبلیغاتی خلاقانه، هوشمند، هدفمند و مدون یک استراتژی موثر برای ایجاد آگاهی در بین مشتریان است. افزایش تمایل و افزایش علاقه آنها به محصولات و خدمات سازمان، تشویق آنها به استفاده مکرر از محصولات و خدمات و در نهایت افزایش فروش و سودآوری سازمان.
-
تحقیق و تجزیه وتحلیل
در ابتدای فرآیند برندسازی، لازم است نگاهی دقیق به مشتریان اصلی، رقبا، قابلیت ها و معیارهای اصلی شرکت خود بیندازید. در ابتدای فرآیند برندسازی کافی است:
- مشتریان واقعی و بالقوه خود را به درستی بشناسید و از طریق این شناخت مشتریان اصلی خود را بیابید و روی آنها تمرکز کنید.
- دانش و اطلاعات بیشتری از رقبای خود دریافت کنید تا بتوانید موقعیت آنها را در بازار درک کنید.
- شرکت یا سازمان خود را به خوبی بشناسید، نقاط قوت و ضعف آن را درک کنید تا بتوانید آن را به سمت رشد هدایت کنید.
انواع برندسازی
-
برندسازی محصولات/خدمات
“برند کردن یک محصول/خدمت” کلید دریافت احساسات مطلوب مشتریان است. عوامل زیادی برای ورود موفق یک محصول/خدمت به بازار وجود دارد.
شایان توجه است که کدام یک از این عوامل (قیمت، طرح، فرمول، بسته بندی و …) مشتری را متقاعد به خرید می کند. هر یک از این عوامل می تواند منجر به شکست یا سود ارائه محصول/خدمت شود.
آمارها نشان می دهد که 40 درصد محصولات در عرض 2 سال پس از عرضه به بازار شکست می خورند و این شکست تنها به دلیل بی توجهی به قوانین برند است. زیرا ایجاد نام تجاری از محصول یا خدمات یک هدف موقت و کوتاه مدت نیست که بتوان آن را فورا به دست آورد. بلکه مستلزم مجموعه ای از افکار و ایده های اقتصادی سازنده است که در طی فرآیند پیچیده و پیچیده تحقیق، تحلیل، خلاقیت و نوآوری به دست می آید.
-
برندینگ و نام تجاری شرکت
بزرگترین چالش برای شرکت ها در فضای رقابتی امروز، چگونگی دستیابی به سود کلان است. سودآوری، رشد و بقای شرکت ها به مشتریان اصلی آنها بستگی دارد، این مشتریان سودآور و وفادار هستند و سایر مشتریان را نیز به شرکت ها ارجاع می دهند. اما دستیابی به چنین مشتریانی به سادگی امکان پذیر نیست، و به فعالیت های برندسازی مدون نیاز دارد زیرا فرآیند برندسازی منجر به ایجاد استراتژی و چارچوبی می شود که مورد نظر و پسند مشتریان در یک شرکت باشد.
ارزش هایی را که مشتریان در آن شرکت به آن اهمیت می دهند تثبیت می کند. این امر باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین شرکت و مشتریانش می شود و یک رابطه مادام العمر با مشتریان برقرار می کند. از این طریق است که برند سودآوری را برای شرکت ها به ارمغان می آورد و ارزش دارایی های شرکت را افزایش می دهد. “برندینگ شرکت” عاملی است که شرکت شما را از رقبای شما متمایز می کند.
-
برندسازی شخصی
«برندسازی شخصی» همه چیز درباره شماست. برندسازی شخصی همه چیز در مورد شماست! برند شخصی خود را بسازید تا از همتایان خود متمایز شوید. با برندسازی شخصی، این احساس را ایجاد می کنید که چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید.
به خاطر داشته باشید که «برندسازی شخصی» فقط مختص کارآفرینان و مشاوران نیست، بلکه این فرآیند می تواند در افزایش ارزش ها و دارایی های شما به عنوان یک کارمند نیز موثر باشد.
نکته نهایی در مورذ توسعه برندینگ سازمانی
شما حالا می دانید که توسعه برند ضروری است و اکنون که با مراحل آن آشنا شدید، توصیه می کنیم به یکی از شرکت های مورد علاقه خود نگاهی بیندازید و سعی کنید نحوه پیشرفت برندهای آنها در طول سال ها را تجزیه و تحلیل کنید. این تمرین به شما در درک بهتر توسعه برند کمک می کند.