بازاریابی برای کسب و کار فرآیند متقاعد کردن مشتری است که چرا باید محصول یا خدمات شما را نسبت به همه رقبا انتخاب کند. به عبارت دیگر راه ارتباطی در راه ترغیب مشتری را بازاریابی می گویند. بازاریابی شامل تولید یک محصول یا ایجاد یک سرویس، شناسایی کسانی است که احتمالاً آن محصول یا خدمات را میخرند یا میخواهند، بهبود و تبلیغ محصول و خدمات و انتقال آنها به کانالهای فروش مناسب. در این مقاله می خوانید بازاریابی چیست و چه مراحل و اهدافی دارد.
رشد کسب و کار چیست و چگونه انجام می شود؟
رشد کسب و کار شما بر کیفیت خدمات پشتیبانی مشتری نیز تأثیر می گذارد. شرکتهایی که روی تیم پشتیبانی خود سرمایهگذاری میکنند، خدمات پس از فروش را بهبود میبخشند که منجر به سطوح بالاتری از وفاداری، رضایت و حفظ مشتری میشود.
رشد کسب و کار به معنای گسترش شرکت از نظر رشد درآمد، پایگاه مشتری، سهم بازار یا تولید کالاهای بیشتر است. هیچ فرمول جهانی ثابتی برای محاسبه رشد کسب و کار وجود ندارد، زیرا هر شرکت یک اکوسیستم منحصر به فرد است. با این حال، افزایش درآمد، پایگاه مشتری یا سهم بازار نشان دهنده گسترش تجارت است.
چرا رشد کسب و کار برای هر شرکتی مهم است؟
رشد کسب و کار یکی از اهداف اصلی هر شرکتی است. زیرا بدون گسترش، کسب و کار دچار رکود می شود. تنها صاحب کسب و کار است که عوامل رشد را تعیین می کند، بنابراین از پیروی از معیارهای موفقیت متعارف خودداری کنید. کسب و کار شما محصول تفکر است و یک سیستم منحصر به فرد است که نیاز به رویکرد فردی دارد. با این حال، اگر برای رشد برنامه ریزی نکنید، همه زمینه های کسب و کار شما آسیب خواهند دید. بیایید این فرآیند را با جزئیات بررسی کنیم.
اگر کسب و کار خود را توسعه ندهید، نمی توانید درآمد خود را افزایش دهید. ممکن است قیمت محصول خود را افزایش دهید، اما اگر یک استارتاپ هستید، باید ارزش برند خود را نیز به مشتریان خود نشان دهید. برای اینکه از رقبای خود جلوتر بمانید، باید خود را از آنها متمایز کنید و مزیت رقابتی قوی ایجاد کنید. بنابراین اگر این یک چالش برای شما است، تعیین قیمت های بالاتر می تواند منجر به شکست کامل شود. اگر چنین است، جذب بازارهای هدف جدید یا بستن معاملات بیشتر را در نظر بگیرید.
مردم به طور مستقیم و غیرمستقیم به رشد کسب و کار کمک می کنند. آنها ممکن است بیشتر از شما بخرند یا بازخورد ارزشمندی به شما بدهند که به شما امکان پیشرفت می دهد. شرکتی که روی جذب مشتری منظم سرمایه گذاری نمی کند، فرصت های رشد را از دست می دهد. در اینجا می توانید در یک دور باطل قرار بگیرید، زیرا مشتریان ترجیح می دهند با شرکت هایی کار کنند که دائماً در حال توسعه هستند. بنابراین، برای فروش بیشتر و جذب مشتریان جدید، باید به دنبال فرصت هایی برای رشد باشید.
شرکت هایی که منابع خود را به توسعه سرمایه گذاری اختصاص می دهند به آرامی اما مطمئناً سهم بازار خود را افزایش خواهند داد. این شرکت ها در زمینه های مختلف عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود دارند که مزیت های اضافی مانند شرایط بهتر همکاری با تامین کنندگان را برای آنها فراهم می کند.
رشد کسب و کار شما بر کیفیت خدمات پشتیبانی مشتری نیز تأثیر می گذارد. شرکتهایی که روی تیم پشتیبانی خود سرمایهگذاری میکنند، خدمات پس از فروش را بهبود میبخشند که منجر به سطوح بالاتری از وفاداری، رضایت و حفظ مشتری میشود.
با این حال، کسبوکارها باید توجه ویژهای به ایجاد روابط با مشتری داشته باشند، زیرا رشد سریع و جذب مشتری جدید گاهی اوقات میتواند مشتریان وفادار را ساعتها منتظر بگذارد. این می تواند منجر به تغییر در درک مشتری از شهرت برند شود، که نشانه بدی برای هر برندی است، زیرا حفظ مشتری فعلی ارزان تر از به دست آوردن مشتری جدید است.
علاوه بر این، رشد مداوم افراد جویای کار را به شرکت شما جذب می کند. همه می خواهند بخشی از یک جامعه بزرگ باشند که هدف آن توسعه و ساخت یک محصول عالی است. بنابراین، چنین شرکت هایی تعداد زیادی رزومه دریافت می کنند و می توانند با استعدادترین نامزدها را برای پیوستن به تیم خود انتخاب کنند.
رشد کسب و کار به شرکت ها این امکان را می دهد که درآمد را افزایش دهند، خط تولید خود را گسترش دهند، با تامین کنندگان با سودمندترین شرایط شریک شوند، به مخاطبان جدید دست یابند و تیمی از متخصصان بسازند.
تعریف بازاریابی و اهداف آن
تعاریف زیادی از بازاریابی وجود دارد، اما یکی از کامل ترین آنها تعریف پزشک کشور است. بر اساس این تعریف، بازاریابی شامل سه رکن است: دانش بازار (شناخت مشتریان و نیازهای آنها)، بازارسازی (ایجاد و کسب سهم بازار) و بازاریابی (حفظ سهم بازار).
اهداف بازاریابی شامل موارد زیر است:
- جلب توجه مخاطبان بازار هدف
- مشتری را متقاعد کنید که محصول شما را بخرد
- ارائه روشی خاص و کم خطر که اجرای آن برای مشتری آسان باشد
اگر هدف کسب و کار شما فروش بیشتر محصول یا خدمات شماست، باید پاسخ دهید که بازاریابی بازاریابی راهی برای کمک به شما در دستیابی به هدفتان است. هر کاری که برای متقاعد کردن مشتری برای خرید محصول یا خدمات خود انجام می دهید، مانند تبلیغات، فعالیت در رسانه های اجتماعی، ارائه کوپن، حراج ها و حتی نحوه نمایش محصولات در دسته بازاریابی قرار می گیرد.
مرحله بازاریابی برای رشد کسب و کار
پس از پاسخ به این سوال که بازاریابی چیست، باید مراحل آن را بررسی کنیم. برای اینکه شرکت ها از آماده بودن محصولات یا خدمات خود برای فروش و ارائه اطمینان حاصل کنند، باید مراحل مختلف بازاریابی را طی کنند.
- ایده
بازاریابی زمانی شروع می شود که شما شروع به فکر کردن در مورد یک محصول یا خدمات کنید. قبل از شروع ارائه یک محصول یا خدمات، باید تصمیم بگیرید که چه چیزی را می خواهید بفروشید، چه گزینه هایی در دسترس دارید یا چگونه محصول را بسته بندی و به مصرف کنندگان ارائه دهید.
- تحقیق و آزمایش
قبل از اینکه بتوانید ایده خود را به صورت عمومی ارائه دهید، باید آن را در زمینه بازاریابی تحقیق و آزمایش کنید. در این فرآیند، محصولات از این نظر مورد تحقیق قرار میگیرند که میزان علاقه مصرفکننده را مشخص کند تا بتوان بر اساس آن ایدهها را تغییر داد و در نهایت قیمت مناسب برای آن محصول چقدر است. تحقیقات رقبا می تواند به شما در تعیین قیمت بهینه و ایجاد بهترین ایده ها برای بازاریابی و موقعیت یابی در بازار کمک کند.
- تبلیغات
اطلاعاتی که پس از تحقیق و آزمایش جمع آوری می کنید می تواند به شما در تعریف بازاریابی و همچنین ایجاد یک کمپین بازاریابی کمک کند. کمپین ها می توانند شامل مدل های مختلفی از رسانه ها، رویدادها، تبلیغات مستقیم، کمک های مالی، روابط عمومی و غیره باشند.
قبل از شروع یک کمپین تبلیغاتی بازاریابی، معیارهای خاصی را برای سنجش اثربخشی این کمپین تعریف کنید تا بتوانید با کمک آن میزان اثربخشی را ارزیابی کنید.
- فروش
برنامه ریزی کنید که کجا و چگونه می خواهید محصول خود را بفروشید. به عنوان مثال، شرکت های کالاهای مصرفی محصولات خود را به عمده فروشان می فروشند و عمده فروشان آنها را به خرده فروشان می فروشند.
در بازار صنعتی، فرآیند خرید طولانی تر است و تصمیم گیرندگان بیشتری را درگیر می کند. شما می توانید یک فروشنده محلی، ملی یا بین المللی باشید. برخی از شرکت ها محصولات یا خدمات خود را فقط به صورت آنلاین می فروشند. کانالهای فروش و توزیع شما در تعیین اینکه چه کسی محصولات شما را میخرد، چه زمانی و چگونه آنها را خریداری میکند موثر است.
نکته نهایی در مورد بازاریابی برای کسب و کار
رویهها، استراتژیها و فرآیندهای بازاریابی، دستورات کتبی نیستند که باید دنبال شوند. فقط به خاطر داشته باشید که برای موفقیت در تجارت خود باید نیازها و خواسته های مشتریان خود را بر خواسته های خود اولویت دهید.
منظور ما از دست دادن پول نیست، بلکه ترجیح دادن نیاز مشتری و رفع آن باعث رشد کسب و کار شما می شود. این نکته در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای موفقی مانند اسنپ، دیجی کالا و غیره کاملاً ملموس است.