اهمیت سوشال مدیا برای کسب و کارها به چه صورت است؟ فعالیت شبکه های اجتماعی بدون در نظر گرفتن سن و سال جای خود را در میان کارهای روزمره کاربران باز کرده است و کمتر کسی را می بینیم که به صورت روزانه از حساب کاربری خود در این شبکه ها بازدید نکند.
کسب و کارها با استفاده از این فرصت با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، محصولات و خدمات خود را به شکل هدفمندتری در معرض دید مخاطبان قرار می دهند.
ماهیت شبکه های اجتماعی مبتنی بر تعامل است و برندها با ایجاد محتوا در این شبکه ها علاوه بر افزایش آگاهی از برند، می توانند تعاملات تجاری پویا و سازنده ای با مخاطبان هدف ایجاد کنند. در این مقاله از هلدینگ آبستا به مفاهیم اولیه بازاریابی شبکه های اجتماعی می پردازیم و اهمیت و کاربردهای آن را در کسب و کارهای مختلف بیان می کنیم.
سوشال مدیا مارکتینگ یا SMM چیست؟
بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی از روش های بازاریابی دیجیتال است که از شبکه ها و پلتفرم ها و وب سایت های اجتماعی برای تبلیغ برندها یا محصولات استفاده می کند. معمولاً به این نوع تبلیغات، بازاریابی رسانه های اجتماعی نیز گفته می شود و به عنوان مخفف SMM استفاده می شود.
در بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریاب با استفاده از مهارت ها و بسترهای آنلاین با مخاطبان و مشتریان ارتباط برقرار می کند و علاوه بر دریافت انتقاد و پیشنهاد، محصولات و خدمات خود را نیز به طور کامل ارائه می کند. SMM یا بازاریابی رسانه های اجتماعی به مجموعه فعالیت های زیر اشاره دارد:
- حضور در شبکههای اجتماعی
- افزایش آگاهی از برند کسب و کار
- تولید محتوا
- تعامل با مشتریان بالقوه از طریق تولید محتوا
- روانه کردن ترافیک ارگانیک به سمت وبسایت
به همین دلیل، قبل از اینکه تصمیم بگیرید به کدام شبکه اجتماعی بپیوندید و فعالیت کنید، بازار هدف خود را مشخص کنید. اگر مخاطب هدف شما محدود به ایران است، باید ببینید کدام شبکه های اجتماعی در ایران محبوبیت بیشتری دارند.
پلتفرم های رسانه های اجتماعی
جالب است بدانید که به گفته کارشناسان و تحلیلگران، شبکه های اجتماعی یا شبکه های اجتماعی قبل از اینکه یک فناوری محسوب شوند، بیشتر به علوم جامعه شناسی و روانشناسی مرتبط هستند.
در دنیای امروز بیش از 3 میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و این یعنی فرصت طلایی برای بازاریابی وجود دارد. در مرحله بعد، به شما خواهیم گفت که مهمترین پلتفرم های بازاریابی رسانه های اجتماعی کدامند.
-
فیسبوک Facebook
-
اینستاگرام Instagram
-
توییتر Twitter
-
لینکدین Linkedin
-
یوتیوب Youtube
-
پینترست Pinterest
-
تلگرام telegram
-
کلاب هوس
-
واتساپ whatsapp
مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از رایج ترین و موثرترین انواع بازاریابی است. مزایای بی شمار این روش بازاریابی باعث شده تا بازار شبکه های اجتماعی داغ شود و کسب و کارهای مختلف تجربه شگفت انگیزی از بازاریابی شبکه های اجتماعی داشته باشند.
حضور فعال در شبکه های اجتماعی مختلف یکی از بهترین راه ها برای ارائه کسب و کار و جلب توجه مخاطبان است. این شغل دارای چندین مزیت است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
- معرفی کسب و کار
- جذب مخاطبان جدید
- ترافیک سایت ارگانیک
- دسترسی آسان
- ارتباط موثر با مخاطب
- امکان ایجاد واحد فروش آنلاین
- افزایش وفاداری به برند
- ارتباط بهینه با مشتریان
- حذف محدودیت جغرافیایی
- تبلیغات خلاقانه و کاربرپسند
استفاده از این روش بازاریابی مزایای زیادی نسبت به سایر روش ها دارد و به همین دلیل امروزه در بین صاحبان مشاغل مختلف از محبوبیت بالایی برخوردار است.
چرا شبکههای اجتماعی مهم هستند؟
فروش رسانه های اجتماعی یا بازاریابی رسانه های اجتماعی مزایای قابل توجهی نسبت به روش سنتی خرید و فروش دارد که همه مشاغل را به استفاده از رسانه های اجتماعی جذب می کند. مزایای رسانه های اجتماعی عبارتند از:
-
بهبود پاسخگویی
-
آگاهی از نام برند
-
آگاهی از رقبا
-
بازاریابی موثر
-
مسئله مالی
-
گزارش و آمار
شبکه های اجتماعی نوآوری نسل جدید و یکی از بهترین ابداعات آن است که این روزها همه از آن برای خرید و فروش استفاده می کنند. پس از تغییر، نترسید و عقب نمانید.
تاثیر سوشال مدیا (Social Media) در کسب و کار
علاوه بر اینکه می توان از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب به عنوان سرگرمی استفاده کرد، این روزها بسیاری از افراد توانسته اند از آنها به عنوان ابزاری برای بازاریابی بهتر استفاده کنند. نکته ای که باید بدانید این است که ایجاد یک صفحه در شبکه های اجتماعی ذکر شده نمی تواند به شما کمک کند.
بلکه باید به آنها توجه کافی داشته باشید و برای بهبود کسب و کار خود کارآمد باشید. بنابراین اگر قصد ندارید روی یک صفحه کار کنید، نماد آن را در صفحه وب سایت خود قرار ندهید. زیرا ممکن است کاربران با دیدن یک صفحه غیرفعال به شما اعتماد نکنند.
کسب درآمد از سوشال مدیا
کسب درآمد از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی به راحتی امکان پذیر است. کافی است با اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا باشید و نحوه تولید محتوا را بدانید. دانستن اینکه دقیقا چه کسانی در لیست مخاطبان هدف شما قرار دارند، یکی از مهم ترین مراحلی است که شما را چندین قدم جلوتر می برد.
شناخت کامل این افراد و بررسی سلیقه و علایق آنها به شما کمک می کند محتوای شبکه های اجتماعی خود را مطابق با سلیقه آنها بسازید. در این صورت دریافت بازخورد مثبت چندان دور نیست و فقط امکان پذیر است.
هرچه بتوانید بازخورد بیشتری و بهتری از مخاطبان خود دریافت کنید، افراد بیشتری به کسب و کار شما توجه خواهند کرد. در نتیجه افراد بیشتری با برند شما آشنا می شوند و از شما خرید می کنند.
همچنین این امکان وجود دارد که شما یک کسب و کار مستقل برای خود نداشته باشید و بخواهید از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی درآمد کسب کنید. در این صورت بهترین راه برای شما انتخاب رشته فعالیت و شروع به تولید محتوا است.
معیار تعامل موفق کاربر با برند شما از طریق رسانه های اجتماعی
تعداد لایک پست ها
در شبکه های اجتماعی، هر چه تعداد لایک های یک پست بیشتر باشد، احتمال دیده شدن آن پست بیشتر می شود. وقتی برای پست خود هشتگ انتخاب می کنید، اگر آن پست با همان هشتگ لایک های زیادی داشته باشد، پست شما به 9 پست برتر آن هشتگ می رسد و شانس دیده شدن بسیار افزایش می یابد. این الگوریتم در اینستاگرام بسیار قابل مشاهده است.
تعداد به اشتراک گذاشتن پست ها
هر چه تعداد به اشتراک گذاری پست شما در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد، بازدیدهای بیشتری افزایش می یابد و محتوای شما بیشتر توسط کاربر دیده می شود.
باید بدانید که ارزش اشتراک گذاری پست ها از تعداد لایک ها بیشتر است، زیرا امروزه لایک کردن به چیزی ناخودآگاه تبدیل شده است، اما اشتراک گذاری پست شما توسط شخص دیگری نشان می دهد که مردم به محتوای شما توجه دارند و آن را به دیگران توصیه می کنند.
تعداد نمایش پست
برای اینکه شانس بیشتری برای دیده شدن محتوای خود داشته باشید، تعداد بازدیدهای پست (نمایش) مهم است و تعداد بازدیدهای پست نشان می دهد که چند کاربر (از طریق لایک و کامنت) دنبال کنندگان شما محتوا را دیده اند.
تعداد کامنت پست ها
هر چه تعداد فالوورها و کامنت ها بیشتر باشد، محتوا برای مخاطب جذاب تر است و همچنین جملات شما در کپشن پست ها کیفیت بیشتری دارد.
تعداد بازدید از پروفایل
شبکه های اجتماعی مانند لینکدین قابلیت مشاهده تعداد بازدید از پروفایل را دارند. اگرچه تعداد بازدید از پروفایل برند شما در مقایسه با سایر معیارها اهمیت زیادی ندارد، اما نشان دهنده علاقه افراد به بازدید از صفحه شما است.
یاداوری برند
باید بدانید که اندازهگیری نام برند یکی از سختترین کارها در شبکههای اجتماعی است زیرا برای استفاده از ابزارهای تحلیل شبکههای اجتماعی نیاز به پول دارد و برای زبان فارسی مناسب نیستند. اما استفاده از این ابزارها اطلاعات خوبی در مورد احساس مخاطب و نظر آنها در مورد برند شما در شبکه های اجتماعی می دهد.
استراتژی سوشال مدیا و الزامات تجاری آن
رسانه های اجتماعی به دلیل استفاده روزافزون مردم از این شبکه ها به یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغاتی در دنیای تجارت تبدیل شده اند. استفاده از رسانه های اجتماعی به کسب و کارها این امکان را می دهد تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند، تبلیغات خود را به طیف وسیع تری از مردم ارائه دهند و در نهایت فروش و رشد کسب و کار را افزایش دهند.
برای داشتن یک استراتژی موفق رسانه های اجتماعی، کسب و کارها باید مراحل زیر را در نظر بگیرند یا به تخصص متخصصان در این زمینه تکیه کنند:
تعیین هدف: کسب و کارها ابتدا باید هدف استفاده از رسانه های اجتماعی را مشخص کنند.
شناسایی مخاطب: کسب و کارها باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسند و تجزیه و تحلیل کنند.
تولید محتوا: محتوای مرتبط و جذاب باید برای جذب مخاطب ایجاد شود. باید محتوایی تولید شود که توجه مخاطب را به خود جلب کرده و به خود جلب کند.
اجرای استراتژی: باید برنامه ریزی شود که محتوا در کدام شبکه اجتماعی قرار می گیرد، تبلیغات چگونه نمایش داده می شود و چگونه با مخاطب ارتباط برقرار می کند.
ارزیابی: در نهایت، برای اینکه بدانیم آیا این مسیر توسط برند یاری شده است یا خیر، کسب و کار باید به طور مستمر مسیر انجام شده را ارزیابی کند و در هر مرحله از استراتژی های مناسب استفاده کند.
اهمیت استفاده از رسانه های اجتماعی برای کسب و کار
رسانه های اجتماعی که در زبان فارسی به معنای سوشال مدیا است، امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است. معمولا اکثر ما خواه ناخواه در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی حضور داریم و ممکن است ساعات زیادی را در طول روز به آنها اختصاص دهیم.
شبکه های اجتماعی در واقع رسانه های محبوبی هستند که مخاطبان بی شماری دارند. امروزه فعالیت و پیشرفت همه کسب و کارها تا حد زیادی به حضور آنها در این شبکه ها بستگی دارد و استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند برای آنها اهمیت ویژه ای داشته باشد. امروزه هر کسب و کاری دارای یک صفحه تجاری در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام یا یک وب سایت شخصی در وب می باشد.
دلیل اهمیت زیاد استفاده از شبکههای اجتماعی برای کسبوکارها، بازدید گسترده از برند، محصولات و خدمات آنها است و فعالیت در این شبکهها میتواند باعث شهرت بیشتر برند در نزد مخاطبان و مشتریان شود. در نتیجه یک برند می تواند مشتریان زیادی را از طریق این شبکه ها جذب کند
کسب و کارها محتوای ارزشمندی در مورد محصولات و خدمات خود ایجاد می کنند و آن را در صفحات خود منتشر می کنند تا کاربران از آن بازدید کنند. اکنون هر چه تعداد لایک ها و بازدیدها از محتوا بیشتر باشد، افراد بیشتری آن را دیده اند و احتمال جذب و تبدیل مشتری افزایش می یابد.
رسانه های اجتماعی نیز یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی برای کسب و کارها هستند. امروزه شبکه های اجتماعی به راحتی در دسترس هستند و استفاده از آنها با هزینه های اندکی همراه است. به همین دلیل، کسب و کارها می توانند از طریق آنها با مشتریان تعامل داشته باشند.
مدیریت سوشال مدیا برای کسب و کارها
به تنهایی تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی نمی تواند برند شما را در بین مشتریان شناخته شود. در واقع هر شبکه ای نیاز به مدیریت دارد. مدیریت شبکه های اجتماعی به تجربه و دانش زیادی نیاز دارد و معمولاً باید توسط افراد متخصص انجام شود.
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دانش و تجربه کافی در این زمینه ندارید، نگران نباشید! می توانید صفر تا صد مدیریت شبکه های اجتماعی خود را به تیم حرفه ای هلدینگ آبستا بسپارید. این تیم قدرتمند متشکل از کارشناسان با تجربه گسترده است. تیم نت به نت با سابقه ای درخشان و ارائه خدمات عالی توانسته است رضایت بسیاری از مشتریان را در سال های اخیر جلب کند.
خلاصه مطالب برای اهمیت سوشال مدیا
ما سعی کردهایم راهحلهایی را به شما ارائه دهیم تا با کمک آنها بتوانید برند خود را تبلیغ کنید و به شکلی موثرتر و بهتر کار کنید. این روزها افراد زیادی هستند که کسب و کارشان فقط مجازی است و از این طریق کسب درآمد می کنند و توانسته اند بسیار موفق باشند.
امیدواریم توانسته باشیم اهمیت استفاده از شبکه های اجتماعی را در این عصر به شما بفهمانیم و منتظر نظرات و تجربیات شما در این زمینه هستیم.