استقرار و آمادگي سازمان در جايزه ملي تعالي سازماني چیست؟ یکی از موضوعاتی که بسیاری از سازمان ها به دنبال آن هستند و با اینکه چند سال از عمر آن می گذرد، هنوز جدید است، موضوعات مربوط به تعالی سازمانی و جوایز کیفیت است.
به طور معمول، سازمان ها علاوه بر پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت و استانداردهای ISO، علایق و رقبای زیادی در پیاده سازی مدل های تعالی سازمانی دارند. در دنیا مدل های مختلفی از تعالی سازمانی وجود دارد که سه مدل معروف و مدل های اصلی هستند.
- مدل تعالی سازمانی EFQM، مدل تعالی سازمانی که در اتحادیه اروپا از آن استفاده می شود.
- مدل مالکوم بالدریچ، مدل آمریکایی تعالی سازمانی
- مدل دمینگ، مدل ژاپنی تعالی سازمانی
مدلهای تعالی سازمانی میتوانند چارچوب مناسبی برای مدیریت و توسعه صنایع و کسبوکارها در دنیای رقابتی باشند. در ایران دو سازمان وظیفه ارائه جایزه ملی کیفیت بر اساس مدل های تعالی سازمانی را بر عهده دارند. مدل تعالی سازمانی ایران اساساً برگرفته از مدل EFQM است و در ایران به عنوان جایزه ملی کیفیت و جایزه ملی تعالی سازمانی شناخته می شود.
متولی جایزه ملی تعالی سازمانی، سازمان مدیریت صنعتی است که با ارزیابی سازمان ها گواهی یا جوایز تعالی سازمانی را به شرکت ها اعطا می کند. جایزه دستاورد سازمانی دارای سه سطح است که برای هر یک از آنها باید امتیاز لازم را کسب کرد.
- گواهی تعهد به تعالی
- تقدیر نامه تعالی
- تندیس ها
اما متولی جایزه ملی کیفیت سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور است که از سال 1360 مدل تعالی سازمانی ایران را بر اساس مدل EFQM تدوین کرده است. این جایزه نیز بر اساس امتیازات دریافتی سازمان ها دارای سطوح مختلفی می باشد:
- اهتمام به کیفیت
- اشتهار به کیفیت
- تندیس ها
هنگام ارزیابی این مدلها، معیارهای مختلفی در سازمانها بررسی میشود، مثلاً در جایزه ملی کیفیت، معیارها و ارزیابی هر معیار بر اساس شکل زیر است:
معیارهای داوری در جایزه ملی تعالی سازمانی نیز بر اساس تصویر جلو است. سازمان هایی که تصمیم به دریافت این جوایز می گیرند باید بتوانند بر اساس ضوابط فوق و الزامات الگوی تعالی سازمانی موارد را در سازمان اعمال کنند و بر این اساس بیانیه ای تهیه و سپس از طرف سازمان های مربوطه ارزیابی و تایید کنند. معیارهایی که به سازمان ارجاع می دهند.