با ما تماس بگیرید

09191045494

شروع کنید

درخواست مشاوره

طراحي، آموزش و استقرار استانداردهای اعتباربخشی بيمارستان

طراحي، آموزش و استقرار استانداردهای اعتباربخشی بيمارستان

استانداردهای اعتباربخشی بيمارستان به معنای ارزیابی سیستماتیک مراکز خدمات درمانی که استانداردهای مشخص دارد. استانداردهایی که بر بهبود مستمر کیفیت تمرکز، صبور بودن و بهبود ایمنی بیمار و کارکنان مورد تاکید است. در واقع می توان گفت اعتبار بخشی فرآیندی است که در آن یک گروه یا سازمان بیمارستان، اعتبار و رسمی بودن آن را ارزیابی می کند تا بتواند ارائه خدمات پزشکی را تایید کند.

تیم اعتباربخشی با استفاده از استانداردهای مرتبط، بیمارستان را ارزیابی و پس از تجزیه و تحلیل یافته ها، میزان انطباق و رعایت استانداردها را به بیمارستان اطلاع می دهند. اعتبار بخش با ارزیابی داخلی یا خودارزیابی سازمان (بیمارستان) آغاز می شود. پس از این ارزیابی خارجی توسط تیمی از گروه های مختلف درمانی کلیه واحدهای بالینی و اداری بیمارستان مدیریت می شود.

اعتبار بخشی فرآیندی است که توسط آن یک گروه یا سازمان از طریق تأیید ارزیابی می شود. این لیست بر اساس یک سری استانداردها و شاخص های خاص است که از پیش تعریف شده اند. واحد درمان به دلیل قابلیت انجام خدمات خاص از اعتبار و رسمیت برخوردار است.

مفهوم استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان

فرآیندی است که طی آن یک گروه یا سازمان اعتباربخشی از طریق ارزیابی، شهرت، اعتبار و رسمیت لازم را برای بیمارستان فراهم می کند تا بتواند خدمات خاصی را به صورت استاندارد انجام دهد. اعتباربخشی با ارزیابی کیفیت فرآیندهای سازمانی و اجرای آن بر اساس استانداردهای مدون، تایید شده مطابق با استانداردها، توسط افراد مجرب و متخصص که داوطلبانه اما به طور رسمی از سازمان درخواست اعتبار می کنند، انجام می شود، گروه اعتباربخشی با استفاده از موارد مربوطه، بیمارستان را ارزیابی می کند.

استانداردها پس از تجزیه و تحلیل یافته ها، میزان انطباق و پایبندی به استانداردها به عنوان «فرایند خود ارزیابی و ارزیابی بیرونی توسط سازمان های بهداشتی درمانی برای ارزیابی مناسب سطح عملکرد آنها در رابطه با استانداردها» به این سازمان اعتباربخشی اعلام می شود.

روش توسعه یافته و اعمال شده برای بهبود مستمر تنظیم شده است. اعتباربخشی لزوماً «تعیین مجموعه ای از استانداردها» نیست بلکه این فرآیند دارای ابعاد تحلیلی، تجویزی و خود بهبودی است. بحث های موازی در مورد پزشکی مبتنی بر شواهد، تضمین کیفیت و حقوق پزشکی وجود دارد و کاهش خطاهای پزشکی یکی از وظایف کلیدی فرآیند اعتباربخشی است. بنابراین، اعتباربخشی بیمارستان یکی از مؤلفه‌های ایمنی بیمار است.

مفهوم استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان

اهداف اعتباربخشی بیمارستان

  • ارتقای کیفیت خدمات سلامت با تعیین اهداف مطلوب
  •  بهبود یکپارچگی در مدیریت خدمات
  •  توسعه سازمانی از طریق خود ارزیابی، تیم سازی، ایجاد مدل الگوسازی
  •  ایجاد پایگاه های اطلاعاتی برای مقایسه وضعیت سازمان های خدماتی
  •  کاهش خطرات آسیب و عفونت برای بیماران و کارکنان
  •  تقویت اعتماد عمومی نسبت به کیفیت خدمات
  •  استانداردسازی خدمات بهداشتی و درمانی در مراکز درمانی

مزایای استانداردهای اعتباربخشی بيمارستان

  •  افزایش ایمنی بیماران و کارکنان مراکز درمانی
  •  افزایش اعتماد مردم به کیفیت و ایمنی مراقبت، درمان و خدمات مراکز
  • ارائه دهنده مراقبت
  •  تضمین مزیت رقابتی در مراکز
  •  بهبود مدیریت ریسک و کاهش
  •  ارائه آموزش در مورد رویه های مناسب برای بهبود فعالیت ها و فرآیندها
  •  ترویج آموزش کارکنان
  •  بهینه سازی و توسعه فرآیند استخدام و مسیر ارتقاء شغلی
  •  اجرای الزامات و مقررات قانونی در مراکز درمانی
  •  افزایش حساسیت کارکنان به کیفیت
  •  ایجاد پویایی در ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی

 چرا ایمنی یکی از مهمترین اهداف اعتباربخشی است؟

خطاهای دقیق دارویی و اثرات مضر آن بر بیماران یک مشکل جدی است، بنابراین به نفع سیستم مراقبت های بهداشتی است که سطح ایمنی بیمار را افزایش دهدبرای این مورد اقدامات زیر پیشنهاد می شود:

  1.  گسترش فرهنگ ایمنی بیمار
  2.  یافتن علت اصلی خطا
  3.  ایجاد تغییرات سیستم برای اطمینان از فرآیندها و رویه ها
  4.  اجتناب از خطاهای مکرر و آسیب رساندن به بیماران

توجه: بیش از 50 درصد استانداردهای اعتباربخشی در انواع سازمان ها، مراقبت های بهداشتی ارتباط مستقیمی با ایمنی بیمار دارد.

روش و اﺑﺰار اﻋﺘﺒﺎرﺑﺨﺸﯽ

اعتبار بخشی با تکمیل چک لیست ارائه خدمات بیمارستانی انجام می شود. این چک لیست بر اساس استانداردهای مندرج در «کتاب استانداردهای اعتباری در ایران» توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه شده است. پس از تفکیک و تجزیه و تحلیل یافته ها، میزان انطباق استانداردها به سازمان ها انجام خواهد شد.

محورهای اصلی اعتباربخشی

  •    مدیریت و سازماندهی
  •    مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی
  •    امکانات و ملزومات
  •    ایمنی، بهبود کیفیت و جمع‌آوری داده‌ها

  وظایف واحد اعتباربخشی در بیمارستان

  • استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان را راهنمایی و ترویج کنید
  • بر کیفیت مراقبت های بالینی تمرکز کنید
  • شناسایی و تعریف شاخص های عملکرد
  • شناسایی، تجزیه و تحلیل و مدیریت ریسک عوامل بالینی در بیمارستان
  • بررسی نتایج ممیزی بالینی بر اساس معیارهای خاص و ارائه توصیه هایی برای بهبود
  • پیگیری عوارض بالینی و عوارض جانبی دارو
  • ممیزی بالینی و مدیریتی مرکز
  • بررسی فرآیندهای جاری و بهبود مستمر آنها
  • پیش نویس، بازنگری و بهبود خط مشی ها و پروتکل های مرکز
  • ارزیابی وضعیت استقرار پروتکل ها
  • ارائه گزارش ارزیابی به مدیر مرکز
  • ارزیابی داخلی در فواصل زمانی مشخص از بخش ها و واحدها
  • آموزش
  • برنامه ریزی کمیته های مرکزی

نقش روسای بیمارستان ها در استانداردهای اعتباربخشی بيمارستان

نقش روسای بیمارستان ها در استانداردهای اعتباربخشی بيمارستان

  • همسویی با سیاست های اعتباربخشی نظام سلامت
  •  ابلاغ سیاست های بیمارستان به کارکنان
  •  برنامه ریزی برنامه هایی برای توانمندسازی مدیران با توجه به وظایف محوله
  • • ایجاد باورهای کیفی در بدنه بیمارستان
  •  ایجاد تعهد و پایبندی به اجرای استانداردهای اعتباربخشی در پزشکان، مدیران و کارکنان
  •  شرکت در بازدیدهای مدیریتی
  •  مشارکت در کمیته های بیمارستانی
  •  تعهد به تصمیم گیری با استفاده از خرد جمعی و تیم رهبری مدیریت
  •  هماهنگی برنامه های عملیاتی و جاری بیمارستان با سند راهبردی
  •  ایجاد فرهنگ تصمیم گیری و تصمیم گیری بر اساس شواهد و اطلاعات پردازش شده
  •  اتخاذ سیاست های بهبود یا توسعه در راستای فرآیند ارزیابی عملکرد در مناطق
  • اولویت دادن به بهبود مستمر کیفیت و ایمنی بیمار در دستور کارها و مصوبات جلسات تیم

اعتباربخشی با ارزیابی داخلی یا خودارزیابی سازمان (بیمارستان) آغاز می شود. سپس ارزیابی خارجی توسط تیمی از افراد و گروه‌هایی از حرفه‌های پزشکی مختلف با تخصص‌های مختلف که تمامی خدمات سازمان را پوشش می‌دهند، انجام می‌شود. ارزیابی شامل بررسی و بررسی کلیه زیرسیستم های بیمارستان به منظور بهبود مستمر کیفیت خدمات بالینی، ساختار، فرآیندها، نتایج و عملکرد سازمانی است.

معیارهای لازم برای اعتباربخشی بیمارستان چیست؟

این بیمارستان پس از اخذ مجوز بهره برداری از وزارتخانه ذیربط موفق به اخذ درجه یک تشویقی اعتباربخشی میشود. در سال اول فعالیت خود در لیست بیمارستان های مجاز اعتباربخشی قرار خواهد گرفت و پس از آن اعتباربخشی مطابق با استانداردهای اعتباربخشی و دستورالعمل های اجرایی، برای هر دوره انجام می شود.

نکته نهایی در مورد استانداردهای اعتباربخشی بيمارستان|آموزش اعتبار بخشی بیمارستان

با انجام خوداظهاری، علاوه بر خودارزیابی بیمارستان در خصوص اجرای استانداردهای اعتباربخشی، پارامترهای غیر قابل ارزیابی بیمارستان شناسایی و در سامانه اعتبارسنجی ثبت می شود. ستاد دانشگاه، پارامترهای غیرارزیابی بیمارستان ها را بررسی و پس از تایید در سامانه، به واحد اعتبارسنجی وزارت متبوع ارسال می کند. سپس اقدامات مشخص شده از فهرست استانداردهای اعتباربخشی آن مرکز حذف شده و توسط ارزیابان اعتبارسنجی ارزیابی و امتیازدهی نمی شود.

اعتباربخشی جامع بیمارستان ها هر دو سال یک بار پس از ابلاغ دستورالعمل انجام اعتبارسنجی توسط اداره اعتباربخشی وزارت متبوع بر اساس دستورالعمل جامع اعتبارسنجی انجام می شود و مبنای تعیین درجه اعتباربخشی بیمارستان ها می باشد.

 

اعتبار بخشی بیمارستان چیست؟

طراحی، آموزش، و ایجاد استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان

دیجیتال مارکتینگ آبستا تیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *