بوم مدل کسب و کار
بوم مدل کسب و کار یک ابزار سریع برای مدیریت استراتژیک و توصیف ساده یک ایده است. یک صفحه شامل اجزای اصلی یک کسب و کار یا محصول است که در واقع ساختار یک ایده را به شیوه ای منسجم طراحی می کند. سمت راست بوم بر روی مشتری و سمت چپ به کسب و کار اختصاص داده شده است. هر دو حول محور ارزش پیشنهادی می چرخند که در مورد تبادل ارزش بین کسب و کار و مشتریان است
چرا باید بوم مدل کسب و کار داشته باشیم و معنی آنها چیست؟
با پاسخ به این سوال، ارزش واقعی بوم مدل کسب و کار را درک خواهید کرد. دو یا سه دهه پیش، شرکت ها برای ارائه خود به سه سوال کلی پاسخ دادند. اول اینکه چه چیزی می فروشند؟ چقدر می فروشند و سودشان از این معامله چقدر است؟ پاسخ به چنین سوالاتی محدوده کار را برای مشتریان و شرکا روشن می کند. اما اکنون مدل کسب و کار تغییر کرده و پیچیده تر شده است و پاسخ به چند سوال ساده دیگر شما را با مخاطبین خود آشنا نمی کند.
طراحی بوم مدل کسب و کار و نشان دادن آن به مشتری یا شرکا شما را از ارائه توضیحات متعدد نجات می دهد! همچنین سرمایه گذاران با این کار می توانند بهتر به ایده شما نگاه کنند و سودآوری آن را به وضوح ببینند. وقتی یک طرح جامع ارائه می کنید که همه جوانب را در نظر می گیرد، افراد بیشتری تشویق می شوند روی آن سرمایه گذاری کنند. اگر بتوانید بوم مدل کسب و کار خود را با دقت طراحی و تکمیل کنید، به عنوان ماشینی عمل می کند که با به دست آوردن برخی مواد اولیه، میزان خروجی را تعیین می کند. بدون نیاز به ریسک یا سرمایه گذاری زیاد!
یکی دیگر از دلایل اهمیت بوم مدل، تمرکز بیشتر روی تمام عناصر محرک است. با استفاده از این مدل می توانید تمامی محرک های کسب و کار خود را زیر نظر داشته باشید و بر افزایش کارایی آنها تمرکز کنید. انعطافپذیری بوم مدل کسبوکار به شما این امکان را میدهد تا هر یک از عناصری را که میخواهید تغییر دهید و تأثیر تغییرات را در کل چرخه بررسی کنید.
اکثر مردم فکر می کنند بهترین ایده برای راه اندازی یک کسب و کار را دارند، اما اگر با ایده عالی خود شروع کنند و نقشه و راهنمای جامعی نداشته باشند، بدون شک شکست خواهند خورد. بوم مدل کسب و کار راه را برای صاحبان مشاغل، سرمایه گذاران و مشتریان باز می کند و آنها را سریعتر به اهدافشان می رساند.